מעי רגיז – טיפול טבעי

טיפול טבעי ב – IBS

הטיפול הטבעי ב IBS מבוצע באמצעות איזון תזונתי תוך שילוב פעילות גופנית וטיפול בהיבטים נפשיים כמו ניהול הסטרס. הטיפול כולל תמיכה שוטפת למטופל עד למציאת האיזון שמביא להקלה בתסמינים ולשיפור אורח החיים. על פי רוב איעזר בצמחי מרפא ותוספי תזונה במטרה להפחית באופן ניכר ובמהירות את התסמינים, לצמצם את התלות בטיפול תרופתי לאורך זמן ולהימנע מסבל מיותר.

שינויים באורח החיים יכולים לשפר את מופע התסמינים באופן משמעותי; הקפדה על כמות ואיכות זמן השינה, ושמירה על שגרת פעילות גופנית מתונה עשויים להשפיע מהותית על תפקוד מערכת העיכול, תנועתיות המעיים ורמות המתח והלחץ אשר להם השפעה מכרעת על קיום התסמונת. דגש מיוחד ניתן לסיוע בהתמודדות עם מתחים נפשיים, גם בעזרת צמחי מרפא וגם בעזרת טכניקות הרפיה שונות (יוגה, תרגילי נשימות, דמיון מודרך, מדיטציות ועוד.

מבחינה תזונתית אני עוזרת למטופל לאזן ולחזק את מערכת העיכול על ידי תזונה מותאמת אישית. לפיכך, נתבונן בהרגלי האכילה הנוכחיים וסוג התזונה הנצרכת של המטופל ונבנה את הדיאטה הנכונה עבור כל מטופל בצורה פרטנית בהתאם למצבו.

תפריט מאוזן יכלול את כל אבות המזון, סיבים תזונתיים (בעיקר מסיסים), מזונות פרוביוטיים, ויטמינים ומינרלים חיוניים, נוגדי חמצון וחומצות שומן חיוניות.

תפריט כזה לא רק יקל על תהליך העיכול, ישפר את פלורת המעיים ויתרום ליציאות תקינות ומסודרות, אלא גם יביא להפחתת כאבי הבטן, להפחתת הסימפטומים הטורדניים של המחלה ולהעלאת האנרגיה.

בדומה למחלות מעי דלקתי כמו קרוהן או קוליטיס נימנע ככל הניתן ממזונות מתועשים, מעובדים ומשומרים כולל צבעי מאכל וחומרי טעם וריח. בנוסף נפחית למינימום האפשרי מזונות מטוגנים חריפים ועשרים בשומן רווי מהחי.

חיפוש פשוט ברשת יעלה מגוון פרוטוקולים תזונתיים לטיפול ב IBS שחלקם מובא כאן לצרכי מידע בלבד. לכל פרוטוקול יתרונות וחסרונות והפעלתו באופן מלא או חלקי תלויה במצב החולה ובתסמיני המחלה. חולים הסובלים מירידה במשקל ובעיות ספיגה לדוגמא, יזדקקו להתייחסות ותזונה שונה ממי שעיקר תלונתו היא גזים ונפיחות.

באבחון הראשוני ובפגישות ההמשך נקודת העוגן שלי היא תמיד מאפייני המטופל הספציפי ומצבו ולאו דווקא דיאטה ספציפית, מפורסמת יותר או פחות. ניסיוני מראה שהתוצאות הטובות ביותר מושגות מהתאמה אישית וגמישות לצרכי המטופל ולא מיישום קשיח של דיאטה זו או אחרת.

(FODMAPs) - דיאטה דלה בפחמימות קצרות שרשרת עשויה להקל על תסמיני מעי רגיז, נפיחות וכאבי בטן. צריכת דיאטה שכזו הראתה שינויים בהרכב החיידקים בפלורת המעי, דבר שעשוי להסביר את ההשפעה החיובית של הדיאטה על תסמונת מעי רגיז. מדובר בהסרה של המזונות "החשודים" מהתפריט למשך כחודש עד חודש וחצי והחזרתם בצורה הדרגתית בזה אחר זה בכדי לעקוב אחר התסמינים ולבדוק מה, מבין המזונות החשודים, גורם לתופעות.

ראשי התיבות של המזונות החשודים כגורמים לתופעות IBS:

Fermentable – מייצג שורה של פחמימות מסוגים שונים, המצויות ב: דגנים, עמילנים וסוכר, גורמים אילו תוססים במערכת העיכול ונמצאו קשורים לתסמיני - ,IBS אצל הסובלים מהתסמונת.
Oligosaccharides – מייצג אוליגוסכרידים, אילו הסיבים, שמאפיינים בעיקר קטניות.
Disaccharides – מייצג דו סוכרים, כאשר במקרה זה הכוונה ל - לקטוז – סוכר החלב.
Monosaccharides – מייצג חד סוכרים במקרה הנוכחי הכוונה ל- פרוקטוז.
Polyols – מייצג – סוכרים אלכוהוליים - ממתיקים מלאכותיים - סורביטול, מניטול, קביליטול, איסומאלט וכו'

דיאטת אלימינציה - מתחילים דיאטה זו על ידי מתן תפריט מצומצם הכולל אורז ומספר מצומצם של ירקות מבושלים. לאחר מספר ימים מתחילים להשיב בהדרגה אל התפריט מזונות שונים, בכל פעם מזון אחד בלבד ולצרוך אותו ברציפות במשך יומיים שלושה על מנת לבחון את תגובת הגוף אליו.
לעיתים הגורם האלרגני אינו מזון אחד, אלא הצטברות של מספר מזונות אשר שילובם הוא היוצר את התגובה האלרגית. במקרה כזה אמליץ על תזונה היפואלרגנית (הימנעות ממוצרי מזון החשודים כאלרגנים).