מערכת הורמונלית

עייפות הנובעת מסיבה הורמונלית

אם אתם סובלים מעייפות, ייתכן שמדובר בחוסר איזון הורמונלי. הגוף שלכם מאותת לכם שיש 'בעיה כלשהי' ולכם יש את האפשרות, באמצעות ליווי מקצועי, לזהות את שורש הבעיה ולטפל בה. לעיתים מדובר בצעדים פשוטים מאוד שעשויים לשפר את איכות חייכם לאין שיעור. במאמר הבא נרחיב על תפקידם המרכזי של ההורמונים, נסביר על הקשר בין עייפות והורמונים, נכיר את הסוגים השונים של העייפות ההורמונלית וננסה להציע פתרונות לבעיות השונות (כמובן שליווי אישי ומקצועי הכרחי להתאמת הטיפול):

בואו נדבר לרגע על שחקני מפתח מרכזיים בגופנו האחראים על מערכות הגוף והאיברים (שלא מקבלים מספיק תשומת לב) והם: ההורמונים. ההורמונים משתתפים בתהליכים שקשורים להתפתחות, מצב רוחנו, חום הגוף, גדילה, תזונה, תאבון, תגובה חיסונית, מצבי לחץ, מין, רבייה ועוד

ההורמונים הם השליחים המעבירים את המסר מתא אחד למשנהו, מה שמשפיע על תפקוד המערכות והאיברים השונים בגופנו. נדרשת מהם כמות קטנה כדי לשפעל (להחזיר לפעולה תקינה) את התאים בגופנו ולגרום להם להעביר את האותות דרך משוב שלילי או חיובי. משוב זה הוא דינאמי ומתרחש כל הזמן.   

בכל הקשור לשינה ועייפות,להורמונים שבגופנו יש תפקיד מרכזי. כך למשל, לפני שנת הלילה הפרשת הורמון המלטונין מסייעת להירדמות ובבוקר, הפרשת הורמון הקורטיזול מסייעת ביקיצה.  בשל תפקידם החשוב חוסר או עודף של אחד מההורמונים, או התערבות חיצונית, יכולים לייצר 'תקלות' העלולות לפגוע באיכות חיינו.

אז איך זה עובד? בגופנו בלוטות ייעודיות המפוזרות בגוף, באמצעות הדם. בלוטות אלה מייצרות הורמונים והם מעבירים מסרים. 'תקלה הורמונלית' משמעה תקלה בהעברת המסר. תחשבו על זה כמו על שליח שנוסע על אופנוע והמשימה שלו היא להעביר חבילה ליעד ובהגיעו ליעד עליו לקבל תגובה בשביל לדעת האם הוא צריך לנסוע עוד ('היזון חוזר'). אם למשל לשליח לא יהיה מספיק דלק באופנוע, הוא לא יצליח להביא את החבילה לייעדה. 

במצב של חוסר איזון הורמונלי, כפי שציינו לעיל, אנחנו נרגיש בגופנו עייפות. עייפות זו 'נורת אזהרה' שהגוף מבקש להדליק בשביל לומר לנו שמשהו אולי לא תקין. התעלמות מהעייפות משמעה התעלמות מאותה בעיה המבקשת התערבות. 

אכן חלק מייצור ההורמונים הוא עצמי. ועם זאת, החדשות הטובות  הן (כן, כן, טובות) שחלק מייצור ההורמונים מושפע מהתזונה שאנחנו צורכים. ולכן לנו יש את היכולת לטפל ב"תקלה" באמצעות צעדים לא דרסטיים, למשל התאמת התפריט, וזה בפני עצמו יכול לסייע מאוד ולשפר את איכות חיינו. 

לפני ש'נצא לדרך' חשוב שנכיר מספר סוגים של עייפות הורמונלית: עייפות הנובעת מסכרת, עייפות הנובעת מתת בלוטת התריס, עייפות הנובעת מקושי של בלוטת האדרנל (סטרס), עייפות הנובעת משינוי הורמונלים זמניים (הריון/ודיכאון אחרי לידה), עייפות הנובעת מהפרעות שינה. 

בכל גורם ננסה לזהות מהו המקור לבעיה וכיצד ניתן לפתור אותה.

כמה מילים על קפה...

האם אמרתם פעם את המשפט 'אני לא יכול/ה להתעורר בלי קפה' או 'אני חייב קפה!' או 'רק אל תקחו לי את הקפה'? אם כן, אתם לא לבד. כשאנחנו עייפים אנחנו מייד פונים לקפה. אל תבינו לא נכון, אני בעד קפה! לקפה יש הרבה יתרונות, ועם זאת אני נגד 'השתוקקות והתמכרות' לקפה או כל סוג אחר של ממריץ. למה?

קפה זה צמח ממריץ אשר מסכך את ההרגשה של העייפות. וכבר אמרנו שעייפות היא 'נורת אזהרה' של הגוף המרמזת על בעיה כלשהי. אנחנו חיים בעומס כל כך גדול שלעיתים אין לנו אפילו את 'הפריבליגה' להיות עייפים ופשוט… ללכת לישון. 

בני האדם נבדלים ברגישות שלהם לקפאין. יש אנשים שמעט מאוד קפה ישפיע עליהם ויש כאלה שגם 8 כוסות קפה לא 'יעשו את העבודה' והם ינסו להמשיך ולהגדיל את הכמויות. כאשר צורכים יותר קפאין ממה שהגוף מסוגל לעכל, נוצרת המרצה של הדם, אפשר להרגיש תופעות לוואי של הרעלת קפאין (דפיקות לב, סחרחורת, נדודי שינה, הזעות יתר ועוד). 

השאלה היא איך אנחנו בוחרים להתנהל עם קפה, וחשוב לדעת שיש כל מיני פתרונות יצירתיים, כמו למשל לשתות אולי חצי כוס ולא לסיים בהכרח כוס קפה שלמה. 

תמיד טוב לדעת ...


ידעתם שעייפות יכולה להיות תסמין של סכרת? רבים מכירים סימפטומים כגון: השתנה תכופה, צמא ותיאבון מוגברים, ראייה מטושטשת, החלמה איטית של פצעים, זיהומים חוזרים ונשנים (בפה, בנרתיק, בעור) ועוד. אך חשוב לדעת, שגם עייפות עשויה להיות תוצאה של סכרת או טרום סכרת (רגישות לאינסולין).

איך הסכרת נוצרת? כשאנחנו אוכל שיש בו גם סוכר (גלוקוז) , הלבלב מפריש את הורמון האנסולין במטרה להכניס את הגלוקוז לתא בדם ולייצר אנרגיה. חשיפה מוגבר לסוכר גורמת ללבלב לייצר בצורה מוגברת אנסולין. בשלב מסויים, הלבלב בעצמו מתעייף ולא מצליח לעמוד בתפוקה הנדרשת וכך נוצרת מחלת הסכרת, השמנה וסרטן מסוגים שונים. ואכן, לצערי, אני פוגשת יותר ויותר מטופלים מבוגרים שסובלים מסכרת, ככל הנראה הסיבה לכך נעוצה באורח החיים שלנו.

יתכן ותופתעו לגלות כי שימוש מספר שנים בתרופות מקובלות ונפוצות (למשל מקבוצת סטטינים) הניתנות באופן שגרתי יכול לגרום לסכרת ולכן כדאי ומומלץ להכיר את התרופות שאנחנו נוטלים ומה ידוע לגביהן. (ליניק מצורף למחקר) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25754552/

החדשות הטובות הן שהגוף יכול לתקן את עצמו ולהכניס את הסוכר לתאים ובכך לייצר אנרגיה. איך? היום יש לא מעט מחקרים, ואני רואה זאת לנגד עיני בקליניקה שלי, שינוי תזונתי מותאם, שימוש בצמחי מרפא בליווי איש מקצוע ותמיכה בימים מאתגרים (בהם אנחנו חשים לבד או מוגבלים בגלל הסכרת או שסתם נמאס לנו מהמגבלות כתוצאה מהמצב), כל אלה יכולים לעשות פלאים.  

איך נגלה את הבעיה? בדיקת גלוקוז לא משקפת תמונה מדויקת. במקום זה נציע לבצע בבדיקות הדם מדד-  A1C המאפשר לעקוב אחר המצב של הסוכר בדם. ערך של 5 ומעלה אמור להדליק אצלנו נורת אזהרה שעלינו להקדים ולטפל בשלב מוקדם בבעיה ולפני החמרה. 

שינה זה הזמן שבו הגוף מתקן את עצמו, ההורמונים מופרשים ומתבצעים תהליכים חשובים לגוף. לכן שינה חיונית לגוף לא פחות ממזון, אם לא יותר.

עייפות בהחלט יכולה להיגרם מהפרעות בשינה, איך לא?! למי שיש הפרעות שינה בגלל ילדים קטנים בבית יש לכם סיבה טובה – מהניסיון שלי, זה עובר והם גדלים מהר. אבל, עם יד על הלב – האם זו הסיבה האמיתית?

מי שיש לו בעיות שינה בקלות יכול להגיד האם הבעיה היא בהירדמות, או בהתעוררות בלילה, אולי קשה לקום מהמיטה או שקיימת עייפות גם לאחר השינה. בשלב הראשוני יש לנסות להבין מה יכולה להיות הסיבה לכך, למשל האם יש מחשבות טורדניות? האם השקט פתאום מעורר בך משהו? האם את.ה הולך לשרותים באמצע הלילה? האם את.ה ישן מספיק? האם יש תרופות ברקע ?

מה ניתן לעשות? לעיתים מספיקים שינויים קטנים כמו למשל לנסות לשנות הרגלים: לא לישון עם טלפון, או ללכת לישון יותר מוקדם או לאכול דברים ספציפיים. אולי לא לאכול מאוחר ארוחת ערב (לא. גם לא משהו קטן), או אולי כדי לעשות נשימות ועוד תרגלים להורדת המתח בחיים.

בקליניקה שלי, בין היתר אני אוהבת להשתמש בצמחים המסייעים בהרפייה והקלה לפני השינה או במהלך היום כהכנה לקראת הלילה. הפורמולות שאני שולחת הן ספציפיות ולא מוצרי מדף ומותאמות לך ומשווקות על ידי בתי מרקחת מאושרים ומוכרים על ידי משרד הבריאות. לדעתי, השימוש האידיאלי הוא בפורמולות ספציפיות המותאמות באופן אישי על פי הצורך (להבדיל מתרופות  בצורה ישירה וחזקה עם תופעות לוואי לא פשוטות בעיקר יוצרות תלות). 

לעיתים נדרשת התבוננות עמוקה יותר, טיפול וליווי מסודר במטרה למצוא את הדרך בחזרה לשינה איכותית. 

לבלוטות התריס, הממוקמת בצוואר בצורת פרפר, מגוון תפקידים חשובים כגון: וויסות חום הגוף וחילוף החומרים בגוף. בנוסף, בלוטת התריס מעורבת בתפקוד של מערכת הלב, העיכול, יש לה השפעה על מצב הרוח ואף על החוזקה של העצמות בגופנו. 

בבדיקת דם פשוטה במסגרת קופות החולים (בהם נבדוק את הערכים TSH T3/ T4) ניתן להבין האם יש סימן ראשוני לבעיה. חריגה באחד המדדים יכול אף להשפיע על שאר המדדים. בגישה הנטורופתית אנו ערים להיחלשות הבלוטה ולסימנים ראשונים לבעיות תפקוד הבלוטה (מה שנחשב ל"תקין" ברפואה הקונבנציונאלית) ומציעים להקדים טיפול ולא להמתין להעדר תפקוד מלא. 

עוד חשוב לדעת שבלוטת התריס מושפעת מאורח החיים והסביבה שלנו (למשל המים שאנחנו שותים, הדגים שאנחנו אוכלים (מקור ליוד). כדי ל"עורר" שוב את הבלוטה שהיא חלשה ( במצב של תת פעילות) נעבוד על התזונה למשל הוספה של רכיבים שיש בהם אבץ, סלניום, יוד ואולי הורדה של מוצרים כמו מזונות המכילם גויטרוגנים. בנוסף, מלבד התאמת תזונה, התאמה של פעילות גופנית וצמחי מרפא יכולים מאוד לעזור לווסת את בלוטת התריס.

יש מגוון גדול של פטריות (כמו גנודרמה/ריישי), או צמחים (כמו סנטלה) שאפשר לשתות בתה כחליטה. בדרך כלל הנטייה שלי היא להמליץ על פורמולה כי היא מכילה מגוון של צמחים והסינרגיה ביניהם  מאפשרת פעילות עדינה עם מספר רבדים הנוגעים למספר מערכות בגוף למשל מערכת העצבים, מערכת החיסון וכו'.

כמעט כמו בכל טיפול, יש לתת זמן לשינוי. בדרך כלל כבר בתוך כ- 3 חודשים אפשר להרגיש את השינוי. באמצעות ביצוע חוזר של בדיקת דם ניתן לראות האם התפקוד של הבלוטה מתאזן וכמובן ברמה הפיזית, השינוי יורגש עם יותר אנרגיה וחיוניות.

זה לא סוד שלחץ לאורך זמן, משבש את המערכות בגוף. איך? מצבי לחץ עלולים לגרום לניצול מוגבר של רכיבים תזונתיים ובזבוז אנרגיה. 

כאן משתתפים 2 הורמונים: קורטיזול ואדרנלין. הורמונים אלה מופקים מבלוטת האדרנל (הממוקמת על הכליות). להורמון הקורטיזול יש מספר תפקידים ביניהם: הפחתת דלקת, שמירה על לחץ הדם, איזון הסוכר ואף השפעה על מחזור השינה. העייפות מגיעה כשהקורטיזול יוצא מאיזון. 

תפריט מאוזן המכיל את כל אבות המזון, ויטמינים ומינרלים חיוניים וכמויות נאותות של ויטמיני B וחומצות שומן חיוניות עשוי לסייע בהתמודדות הגוף עם מצבי לחץ ולמנוע את הנזקים האפשריים.

מלבד תפריט מאוזן, חשוב בנוסף לווסת את הרגשות שלנו, אשר הינן תגובות לאמונות שלנו, למחשבות שלנו ולאורח החיים שלנו. איך? לכל אחד ואחת עשוי להתאים דבר אחר, ובאמת היום קיימים המון כלים, למשל: מדיטציות, דמיון מודרך, עיסוק בתחביבים אהובים (סריגה, מוזיקה, בישול), בנוסף יש כלים ל NLP שיכולים לעזור ולהקל. 

אי אפשר באמת להתכונן לאמהות. בטח שלא לתשישות הלא נגמרת. זה נכון ביתר שאת אחרי לידה, וגם לאורך השנים כשהילדים גדלים. השאלה היא האם אפשר לעשות דברים שיסייעו לנו? לדעתי כן. 

ואם נתמקד לרגע בתקופה הסוערת של אחרי לידה, מעבר למחסור בשעות שינה, הגוף והנפש מתמודדים עם סערה הורמונאלית וחוסר וויסות נפשי ופיזי, כך שלעיתים מרגישים באפיסת כוחות כללית ואז מגיע הקושי להכיל את השינוי, הדכדוך ואלי גם הדיכאון.

 בדיעבד, גם אני עברתי כנראה דיכאון אחרי לידה. עזבנו, בעלי ואני, עם ביתי הבכורה בת ה- 8 שבועות לארה"ב. הייתי צריכה להסתגל לבית החדש, לחיים בלי משפחה, בלי "עבודה", עם כלבה וחורף מקפיא. וכל זה מעבר לעובדה שהפכתי לאמא לראשונה וזה בפני עצמו מזמין סערה לא קטנה לחיים. 

תחושות קשות של רגשות אשם, פחד מהאחריות, ההתמודדות עם אובדן החופש- אני מכירה את הכל. חייתי בפחד שאיבדתי את עצמי סביב חיתולים, ניקיונות, עייפות ובעיקר הרגשתי בדידות. 

גם רגשות האשם היו שם כמובן 'לארח לי חברה', כאשר לא הבנתי איך אני חווה את כל קשת הרגשות השליליים כשנולדה לי בת מהממת?! למזלי הגדול, אורן, בעלי, תמך והיה לצידי בכל הזדמנות ואכן הצלחתי לצאת מזה בתוך זמן קצר. 

היום אני יודעת שאפשר אחרת. מעבר לכך שאחרי לידה לגוף לוקח זמן להשתקם (צריך לדעת ולקבל את זה בסבלנות), יש המון אלמנטים סביבתיים העשויים להשפיע. החדשות הטובות הן שהתארגנות מחדש, תמיכה ולעיתים אפילו צעדים קטנים (כמו לצאת לשמש או ויטמין די) יכולים לשפר מאוד את התחושה הכללית.

אישה שחווה דיכאון אחרי לידה לא צריכה להיות לבד. היא צריכה לקבל תמיכה, צמחים ופעילות גופנית (אפילו מינורית) יכולים לסייע לה מאוד. לא פחות חשוב, לתרגל חמלה עצמית. 

היום אני מודה על האפשרות שלי לעזור גם לנשים אחרי לידה.

יש הרבה שאלות , נותרתם עם שאלה פתוחה מוזמנים

דילוג לתוכן