קרוהן- Crohan's Disease

מהי מחלת קורהן?

 

מחלה דלקתית של המעי המאופיינת על ידי דלקתיות/ ציסטות/ כיבים שיכולים להופיע בכל מערכת העיכול (פה, וושט, קיבה, המעי הדק והמעי הגס ועד פי הטבעת). חלק מהחולים מפתחים גרנולומות (דלקתיות) אבל חלקם לא מפתח בכלל. המחלה מערבת את כל שכבות המעי ומובילה לעיתים לסיבוכים של אבססים ופיסטולות. הדלקת תופיע בשכיחות גבוהה יחסית בסוף המעי הדק (ileum terminal).

גורמים ותסמינים לקרוהן Crohan’s Disease

קרוהן הינה מחלה דלקתית של המעי המאופיינת על ידי דלקתיות/ ציסטות/ כיבים שיכולים להופיע בכל מערכת העיכול (פה, וושט ,קיבה ,מעי הדק ,מעי הגס ועד פי הטבעת). חלק מהחולים מפתחים גרנולומות (דלקתיות) אבל חלקם לא מפתח בכלל. המחלה מערבת את כל שכבות המעי ומובילה לעיתים לסיבוכים של אבססים ופיסטולות. הדלקת תופיע בשכיחות גבוהה יחסית בסוף המעי הדק (ileum terminal).

המחלה בדומה לקוליטיס מאופיינת בהתלקחות לפרקים ללא התראה. בתקופה של התלקחות יכולים להופיע תסמינים קשים היכולים להביא לאשפוז, ניתוחים ושימוש בתרופות חזקות כמו סטרואידים.

אחת הבעיות הנפוצות במחלה הינה ספיגה לקויה של ויטמינים ומינרלים, מה שעשוי להוביל לתת תזונה ולאפיסת כוחות (עייפות פיזית ומנטלית) והרבה פעמים לפתולוגיות נוספות כגון דילול עצמות בגלל בריחת סידן, אנמיה, בעיות בעור, גידול במערכת העיכול ועוד.

 

תסמינים מעבר לעייפות

התסמינים משתנים מאדם לאדם ומופיעים בעוצמות שונות. ברוב המקרים יש שלשולים המלווים בדם או ריר בנוסף לכאבי בטן חוזרים, לעיתים בעוצמות גבוהות. סימפטומים בולטים נוספים של המחלה בהתפרצות הם חוסר תיאבון וירידה במשקל שלעיתים מלווים בחום נמוך, בחילות, הקאות, פיסורות וטחורים בפי הטבעת. יתכנו מקרים של תסמינים עדינים ולא ספציפיים דווקא, מה שיכול לעכב אבחון מדויק עד לשלב של התפרצות אקוטית.

הגורמים למחלה:

מערכת החיסון פועלת ביתר ולא ברור באופן חד משמעי מה הסיבות לכך. השערות הנפוצות להתפתחות והתפרצות המחלה כוללות:

עישון וצריכה של סמים ואלכוהול.

גורמים סביבתיים – ספיגה של טוקסינים, אלרגיות.

גורמים פסיכולוגים כגון סטרס מוגבר.

הוצאת תוספתן מעלה את הסיכון לקרוהן.

צריכה מוגברת של אנטיביוטיקה ומשככי כאבים.

הרגלי תזונה ובעיקר תזונה מערבית מודרנית ומתועשת – צריכה מוגברת של שומן רווי אומגה 6, מיעוט בירקות ופירות, מוצרים מעובדים ומתחלבים וכו'.

אורח חיים ומאפיינים תרבותיים.

פגמים תורשתיים מטבולים.

 

סיבוכים אפשריים של מחלה הקרוהן:

תת תזונה בשל בעיות ספיגה של ויטמינים ומינרלים (האטה בגדילה אצל ילדים).

חסימות ופצעים דלקתיים, דימומים רקטלים ופרופורציות של המעי.

בריחת סידן.

דלקות במפרקים או בשכבות הפנימיות של העין.

אנמיה.

סיכון מוגבר לסרטן.

גישה טבעית לטיפול בקרוהן

לגוף יש יכולת מופלאה ל"רפא" את עצמו. המטרה מרכזית של הטיפול הטבעי היא להגיע להפוגות ארוכות ועמוקות ככל הניתן, לשפר את איכות חיי המטופל/ת על ידי שליטה במחלה תוך הפחתה עד הימנעות מוחלטת מהיזקקות לטיפול תרופתי. ובאופן ספציפי, להביא לריפוי של הרירית (Healing Mucosal).

התהליך עובר דרך התגייסות למטרה בשינוי אורח חיים הכולל תזונה מותאמת, פעילות גופנית, הורדת סטרס ולעיתים שילוב צמחי מרפא בטיפול. 

במאמר זה ניתן דגש מרכזי לתזונה המותאמת אישית למטופל/ת שכן לה מרכיב משמעותי בדרך להפוגה ארוכה ושיקום רירית המעי, אך כאמור היא לא המרכיב הבלעדי בדרך לרמיסיה. 

כיום ישנו מגוון רחב של דיאטות המוצעות לחולי קרוהן החל מדיאטת CDED (בשמה המלא: Crohn's Disease Exclusion Diet), דיאטה הפחמימות המיוחדות – Specific Carbohydrate Diet,  FODMAPs– דיאטה דלה בפחמימות דלות שרשרת, דיאטה חצי צמחונית, דיאטת אלימינציה ואתגר, 80/20, ים תיכונית, אנטי דלקתית, פליאו ועוד. המגוון הוא רחב. 

לשיטתי, אין דיאטה "אחת נכונה", אלא יש לבחור ולהתאים תזונה אישית לכל מטופל/ת בהתאם למצבם ואורחות חייהם, בהתאם לגיל, לטיפוס, מצב פיזי (תת או עודף משקל) ומצב הדלקת (ברמיסיה או ברגרסיה).

בכל מקרה, המשותף לכל משטרי התזונה, ובכך גם אני דוגלת, הוא שיש להימנע ממזון מעובד, להקפיד על תזונה איכותית פשוטה ומזינה ולהיות במודעות בזמן האכילה.

בנוסף, עוד שני עקרונות שמובילים אותי בהתאמת תזונה אישית הם: 

האחד, שהמטופל/ת מקבלים את כל החומרים המזינים (מינרלים ויטמינים) לתפקוד מיטבי.

השני, לעזור למטופל/ת הספציפיים ללמוד להימנע ממזונות שמעוררים דלקת ושעלולים לגרום להתלקחות אצלם אישית, באמצעות תזונה מותאמת אישית. כמו בקוליטיס, גם בקרוהן, ידוע כי מזונות מסוימים עלולים להחמיר ואף לגרום לרגרסיה של המחלה. כך למשל, מחקרים מראים שחלבון מהחי עלול להחמיר את הפעילות הדלקתית ובקרוהן בפרט. יחד עם זאת, בגלל בעיית הספיגה, יש צורך בהתייחסות מפורטת ומפצה לכלל מרכיבי התזונה ולהקפיד על תזונה עשירה מגוונת ואיכותית על מנת למלא חסרים.

אז איך עושים את זה? 

בשלב הראשון ננסה למפות את התזונה הנצרכת ולהוריד את החשודים העיקריים כגון: מוצרים אלרגנים, מעובדים, אלכוהול, תוספים, מטוגנים, קפה וכו'. 

בשלב השני דרך תשאול חוזר וביקורת, נבדוק ביחד על דרך האלימינציה מה מעורר את הדלקת מבחינת התזונה וננסה ליצור תפריט שיעניק תזונה עשירה ומזינה מחד, שלא תדליק את המערכת מאידך.

תמיד טוב לדעת ...

קרוהן מוגדרת כמחלה כרונית ועל כן אין לטיפול הקונבנציונלי יכולת לרפא את המחלה עצמה. מטרת הטיפול היא לשלוט על התהליך הדלקתי בדופן המעי, להפחית סימפטומים ולעכב את החמרת המחלה. בדומה לקוליטיס כקו ראשון לטיפול משתמשים לרוב בתרופות הנקראות 5 אמינוסליצילאטים ובשמם השיווקי Mesalazine Pentasa, Rafassal Asacol.

במידה ולא משיגים את היעד, הרופאים עוברים לרוב לטיפול יותר אגרסיבי ולשימוש בקורטיקוסרואידים כגון Prednisone או נוגדי חיסון ביאולוגים Sulfasalazine (Salazopyrin), Azathioprine (Imuran, Azopi) או Methotrexate.

דרך נוספת היא שימוש בתרופת נוגדי TNF שהוא החומר החלבוני המופרש מהדלקת ויוצר את הנזק ברקמה כמו (Infliximab (Remicade או (Adalimumab (Humira .

יש לציין כי חלק מהחולים מפסיקים להגיב לתרופות והשיפור מושג דווקא באמצעות הטיפול הטבעי. בנוסף, יש ומגיעים מטופלים עם סימפטומים כמו כאבי ראש, נשירת שיער, כאבי שרירים ובעיות נוספות הנובעות מתופעות הלוואי של הטיפול התרופתי הקונבנציונאלי, שגם להם הטיפול הטבעי יעיל ואינו בהכרח מצדיק שימוש בתרופות נוספות.

במקרה שנוצר זיהום מוסיפים לעיתים אנטיביוטיקה כחלק מהטיפול על מנת למגר את הגורם המזהם. כאשר הטיפול התרופתי לא עוצר את הדרדרות המחלה או במקרים אקוטיים במיוחד של פצעים קשים, הידבקיות ודימומים, תיתכן המלצה לניתוח והוצאת המקטע החולה.

במאי 2017, נערך מחקר "חדשני" הנותן מקום לתזונה כריפוי במימון נסלה על ידי פרופסור אריה לווין, המטופלים היו חולי קרוהן שאינם מגיבים לטיפול ביולוגי. התוצאות היו מעולות –  השאלה למה לא להתחיל בטיפול תזונתי לפני הטיפול הביאולוגי. 

https://academic.oup.com/ecco-jcc/article/11/10/1205/3835921?login=false

**הסיפור של לווין קשה ומתברר בית המשפט ועדין הוא היה הראשון שיצא נגד הקולגת ונתן מקום לתזונה

הגישה הטיפולית במקרה של קרוהן צריכה להיות שמרנית ולקחת בחשבון את המצב הפיזי והנפשי של המטופל. מבחינה האסטרטגיה היא תכלול לרוב צמחים מאזנים (אדפטוגנים) העובדים במקביל על מספר מערכות כמו מערכת החיסון, מערכת העצבים ועל חיזוק בלוטת האדרנל.

כגון : Astragalus, Withania, Codonopsis, Eleutherococcus senticosus . משקמי רירית נוגדי דלקת למשל- Glycyrrhiza, או נוגדי זיהום Berberis, Allium. וטיפול ספציפי להקלה על סימפטומים כמו גזים, Mentha, Foeniculum, Angelica archangelica, Chamaemelum, Melissa, שילשולים ודימומים Agrimonia , Schisandra chinensis.

בחירת הצמחים תלויה במרכיבים נוספים כמו גיל, המצב ההורמונלי ובבעיות נוספות האופייניות לכל מטופל. לכן, אין פורמולה אחת שיכולה להתאים, לכולם להבדיל מתרופה קונבנציונלית. כחלק מתהליך הטיפול אני מבצעת עם מטופליי תשאול מעמיק ומפגשים חוזרים העוזרים לחדד את מה שנכון עבורם. אני בוחרת את אסטרטגיות הצמחים המתאימה תוך שימת לב מיוחדת לטיפול התרופתי שהם מקבלים ולמניעת קונטרה–אינדיקציות בין חומרים פעילים.

אופן נטילת צמחי המרפא מגוון ויכול שיינתן, בהתאם למצב ולהעדפות המטופל, בקפסולות, בטינקטורות ו/או במרתחים.

תוספי תזונה אני נותנת רק כאשר ישנם חסרים משמעותיים הנובעים מתזונה לקויה או מספיגה ירודה המצריכים השלמה מיידית. באופן כללי, אני מעדיפה תמיד שהצריכה והפיצוי על חסרים תהיה ככל הניתן דרך תזונה טבעית מגוונת על פני צריכת תוספים.

חסרים שכיחים אצל חולי קרוהן: ברזל, אבץ סידן, ויטמין D, ויטמין B12, ועוד.

 

פעילות גופנית

מאוד קשה לעשות פעילות גופנית כשיש התלקחות בקרוהן, יחד עם זאת חשוב להניע את הגוף בכל הזדמנות ככל הניתן ובמידתיות. בתקופה של רמיסיה יש לשאוף לעלות את מסת השריר ולחזור לפעילות גופנית יותר מאומצת.

יש אנשים שיעדיפו פעילות במים, לעומתם יש כאלו שיעדיפו יוגה, פילאטיס ואחרים יעדיפו פעילות אירובית או חיזוק באוויר הפתוח. גם את הפעילות הגופנית יש להתאים למצב הפיזי, לסימפטומים, למצב המחלה ולהעדפת המטופל/ת. יחד עם מטופליי אנו בונים את תכנית הפעילות המתאימה לשלבי הטיפול ולאורח החיים המועדף עליהם.

 

בחיים המודרניים כולנו בסטרס. לא כל רמות הסטרס מזיקות, ואולם ידוע שעודף מתח בלתי מטופל עלול להזיק ולהחמיר מחלות מעי דלקתיות קיימות. צריך לבחור את הדרך הנכונה לכל אחד ואחת. קיימות שיטות רבות להפגת מתחים כגון מדיטציה, יוגה, מיינדפולנס, דמיון מודרך, שמיעה של מוזיקה, טיפולים במים, וריקוד. אפילו ניקיון הבית יכול לעזור בוויסות הסטרס. כל אחד לפי בחירתו.

אישית, אני ממליצה על נשימות. טכניקה פשוטה ליישום של נשימות עמוקות (להכניס אוויר בספירה של 6 ולהוציא בנשיפה של 8). כל זמן שאנו נושמים עצמאית, אפשר לבצע את טכניקה זו בכל מקום ובכל רגע, כמה פעמים ביום ובלי תלות בכלום.

יש הרבה שאלות , נותרתם עם שאלה פתוחה מוזמנים

דילוג לתוכן